6 luty – Dzień Bezpiecznego Internetu

Obchody Dnia Bezpiecznego Internetu mają na celu przede wszystkim inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych oraz promocję pozytywnego wykorzystywania Internetu.

Korzystanie z Internetu pozwala zaspokoić różne potrzeby związane z kontaktami z ludźmi i z dostępem do informacji. Dla wielu z nas Internet jest wręcz niezbędnym narzędziem pracy i nauki. Ale nie tylko. Wielu użytkowników Internetu docenia fakt, że może dzięki temu medium utrzymywać stały kontakt ze znajomymi, przyjaciółmi, rodziną, z którymi dzielą nas duże odległości. Internet stwarza okazję również do poznawania nowych osób. W przypadku osób nieśmiałych może zatem okazać się bardzo pomocnym sposobem na przełamywanie niepewności. Łatwość z jaką zasoby i możliwości Internetu ułatwiają zaspokojenie wielu potrzeb sprawia, że coraz trudniej się bez niego obejść. Internet spełnia bardzo użyteczną rolę, niestety poza tymi pozytywnymi stronami Internet może stać się źródłem bardzo nieprzyjemnych doświadczeń, takich jak np.:

Cyberbullying (cyberprzemoc): to stosowanie przemocy wobec ludzi, głównie przy użyciu Internetu, m.in.: groźby, szantaż, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających i obraźliwych informacji, zdjęć, filmów w Internecie, podszywanie się pod kogoś wbrew jego woli w sieci. Do cyberprzemocy wykorzystywane są głównie: poczta elektroniczna, czaty, komunikatory, strony internetowe, blogi, serwisy społecznościowe, grupy dyskusyjne.

Cyberstalking: to używanie Internetu i mediów elektronicznych do celowego dręczenia drugiej osoby, np. poprzez pisanie do niej za pomocą komunikatorów, wysyłanie niechcianych wiadomości e-mail, rozsyłanie wiadomości w jej imieniu do innych osób oraz zamieszczenie komentarzy na forach internetowych wbrew jej woli.

Happy Slapping: to umieszczanie w sieci zdjęć lub filmów z ludźmi, którzy znajdują się w trudnych dla siebie sytuacjach bez ich zgody lub nawet wbrew ich woli. Mogą to być sytuacje upokorzenia czy przemocy.

DBAJ O SWOJE BEZPIECZEŃSTWO!!!

PODSTAWOWE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA

  • Nie podawaj informacji osobistych (e-mail, numer telefonu, hasło) podczas rozmów z nieznajomymi lub publikowania swoich wiadomości w Internecie.
  • Zachowaj szczególną ostrożność w przypadku nawiązywania kontaktu z nieznajomymi. Odbieranie maili, wiadomości, otwieranie plików, zdjęć czy tekstów od ludzi, których nie znasz, może prowadzić do problemów – mogą one zawierać przykre dla Ciebie wiadomości albo wirusy. Ktoś, kogo nie znasz, może podawać nieprawdziwe informacje o osobie.
  • Porozmawiaj z kimś zaufanym, jeżeli ktoś lub coś sprawia, że czujesz się nieswojo lub jeżeli Ty lub ktoś, kogo znasz doświadcza przykrości on-line.
  • Zanim zamieścisz cokolwiek w Internecie pamiętaj, że zawsze zostanie po tym ślad. Z chwilą zmieszczenia wpisu/obrazu/nagrania itp., tracisz nad tym kontrolę.
  • Dowiedz się, gdzie możesz szukać pomocy: jak możesz zablokować dostęp osobom, które sprawiają Ci przykrość. Powiedz o tym zaufanej osobie dorosłej.
  • Nie poddawaj się presji, jeżeli ktoś namawia Cię do czegoś, do czego nie masz przekonania. Kiedy naciśniesz „wyślij” nie można już tego cofnąć.
  • Korzystaj z możliwości blokowania: naucz się blokować lub zgłosić jako nadużycie działalność kogoś, kto przekracza Twoje granice i sprawia Ci przykrość.
  • Dowiedz się, jak prowadzić dokumentację materiałów lub treści, które Twoim zdaniem mogą być przejawem wcześniej wymienionych zagrożeń (cyberprzemocy, groomingu, cyberstalkingu czy happy slappingu). Jeżeli nie wiesz, zapytaj osoby dorosłej, konsultanta dyżurującego w telefonie zaufania, usługodawcę, który dostarcza Ci Internet. Sprawdź w witrynie usługodawcy, gdzie należy zgłaszać przypadki nadużyć.

PODSTAWOWE WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE BEZPIECZNEGO KORZYSTNIA Z PORTALI SPOŁECZNOŚCIOWYCH

  • Grono przyjaciół i znajomych. Rozważ, kogo chcesz zaakceptować lub zaprosić do znajomych w sieciach społecznościowych. Gdy zaakceptujesz kogoś jako przyjaciela będzie on w stanie zobaczyć dużo więcej informacji o Tobie, aniżeli inni użytkownicy. Ważne jest, aby zawsze pamiętać, że niektórzy ludzie mogą kłamać na temat tego, kim są. Pamiętaj, że większość serwisów społecznościowych ma narzędzia, które pomogą Ci zablokować lub usunąć osobę, która wysyła Ci obraźliwe, niechciane lub przykre wiadomości.
  • Prywatność. Większość serwisów społecznościowych jest wyposażona w narzędzia dla ochrony prywatności. To naprawdę ważne, aby sprawdzić ustawienia prywatności, na przykład po to, aby upewnić się, kto może zobaczyć zawartość Twojego profilu. Najlepiej zmienić ustawienia tak, aby do informacji o Tobie mieli dostęp tylko znajomi.
  • Zdjęcia. Twoje zdjęcie profilowe to Twoja wizytówka. Przemyśl dokładnie wybór zdjęcia, które zdecydujesz się udostępnić on-line. Najlepiej, aby nie zawierało dodatkowych informacji o Tobie (np. nie publikuj zdjęcia w tle z budynkiem szkoły, do której uczęszczasz). Pamiętaj, że zdjęcia mogą być łatwo kopiowane i wykorzystywane w innym miejscu.
  • Raportowanie. Jeżeli dotrą do Ciebie przykre treści odnoszące się do Ciebie, nie kasuj ich i zgłoś to!!! Możesz zacząć od tego, że powiesz o tym zaufanej osobie dorosłej. W przypadku telefonu komórkowego zapisz wiadomość, w przypadku cyberprzemocy stosowanej w Internecie zapisz lub zrób zdjęcia ekranu (screeny). Bardzo często z obawy, że osoba dorosła zabroni nam korzystania z Internetu młodzież nie zgłasza faktu, że stała się ofiarą cyberprzemocy. Na portalach społecznościowych jedną z form reagowania na przykre sytuacje, które dotyczą nas bezpośrednio lub kogoś z naszych znajomych jest funkcja „zgłoś nadużycie” – dzięki temu administrator portalu będzie mógł podjąć stosowną interwencję.

GDZIE SZUKAĆ POMOCY?

Jeżeli masz jakieś problemy lub chciał(a)byś porozmawiać o czymś, co Cię niepokoi to w pierwszej kolejności porozmawiaj z rodzicami/opiekunami lub innymi dorosłymi osobami z Twojego otoczenia np. wychowawcą klasy, pedagogiem lub psychologiem szkolnym. Jeśli nie czujesz się gotowy(a) do porozmawiania z osobą dorosłą w Twoim otoczeniu, zadzwoń do Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę 116-111. Dyżurują w nim osoby, które mogą Ci pomóc (psycholodzy, pedagodzy). Możesz podzielić się z nimi swoimi trudnościami, otrzymać wsparcie i porady, które pomogą Ci radzić sobie w trudnych sytuacjach.

Źródło: „Bezpiecznie w Internecie
– kompendium wiedzy dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych”
„Nadużywanie Internetu i komputera
– kompendium wiedzy dla uczniów szkół podstawowych”
Opracowanie: Kinga Kaczmarek, Karolina Van Laere

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz